Yazı Detayı
01 Ağustos 2013 - Perşembe 19:43
 
Dostoyevski’nin Cinler Romanı Üzerine Birkaç Not
Fatih Turplu
 
 

Elbette Dostoyevski gibi büyük bir romancıyı ve eserini basit cümlelerle geçiştirerek kaleme almak, onun sanatını, romancılığını küçümsemek ve yanlış eleştiriye bir örnek olur.

Bu yazıda, Cinler romanına dâir bazı fikirlerimizi kısa kısa notlar hâlinde paylaşarak okuyucuya romanı tanıtmaya çalışacağız.

Bu roman Dostoyevski’nin Budala(1868) ve Ebedî Koca (1870) romanlarının ardından 1872’de kaleme alınmıştır. Bu roman, bizce, Dostoyevski külliyatı içindeki nadir eserlerdendir.

Çarlık Rusya’sının yıkılmaya yüz tuttuğunu ve bunun yanında kilisenin insanlara yol gösteremediğini çok önceden gören Dostoyevski, bu romanında hâdise örgüsünü “yarı liberal” ve “yarı anarşist” lerin Nihilizm rüzgârı altındaki faaliyetlerinden alıyor.

Moskova’daki İvanov isimli bir öğrenci davaya ihanet ettiği gerekçesi ile dört arkadaşı tarafından öldürülmüştü o sıralar. Dostoyevski, gazetelerden okuduğu ve karısının bir yakınının anlattığı bu hâdiseden yola çıkarak romanını örgüleştirir.

Dostoyevski, Pyotr Stepanoviç Verhovenski isimli karakterini, işte bu cinayete elebaşılık eden Naçayev’den alır; şeytanî bir zekâya sahip Naçeyev ve arkadaşlarının yapıp-ettiklerini bir sırrı arar gibi okuyor insan.

Bir siyasî toplantının ilginç diyalogları ve komik manzarasından tutalım Rusya’nın o günkü politik havasına kadar bütün mevzuları bir il ve ildeki karakterlere dağıtan Dostoyevski, sosyolog ve tarihçilere o günkü Rus toplumunun bir analizini de sunuyor

 Cinler romanı, Dostoyevski’nin roman karakterleri arasındaki en ilginç karakterlerin varolduğu, karakterlerin şahsiyetleri üzerinde ehemmiyetle durduğu, dış görünüşleri ile beraber ruhî açıdan derinlikli bir şekilde ele aldığı bir romandır.

Roman karakterleri, bir serseriden meyhanedeki bir ayyaşa, ünlü bir yazardan bir anarşiste, yokluk fikrinin kıyısındaki bir mustaribten hergün kızkardeşini döven bir adama kadar Rusya’nın o günkü toplum yapısı içinde görebileceğiniz karakterlerdir; öyle kuvvetli çizilmişlerdir ki, sanırsınız bunlar gerçek, insanlar hayâl ürünü.

(Karmazinov) karakteri ile ele aldığı Turgenyev’den başlayarak Batı ve hiççiliğe savaş bayrağı açan Dostoyevski, hiçlik ve inançsızlık rüzgarları altında Allah’ı arıyor; Cinler, kategorisi içinde nadir sayılabilecek siyâsi romanlardan birisidir bizce...

 
Etiketler: Dostoyevski’nin, Cinler, Romanı, Üzerine, Birkaç, Not,
Yorumlar
Yazarın Diğer Yazıları
01 Mart 2018
Fırtınaların Prensi
24 Ekim 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -VIII-
03 Ekim 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -VII-
31 Temmuz 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -VI-
03 Haziran 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -V-
09 Mart 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -IV-
03 Şubat 2017
Gülmek Nedir, Kime Gülüyoruz? -III-
04 Ocak 2017
Gülmek Nedir, Kime Gülüyoruz? -II-
30 Kasım 2016
Gülmek Nedir, Kime Gülüyoruz?
30 Temmuz 2016
Darbe Öyle Olmaz Böyle Olur!
30 Temmuz 2016
Bir Adam Yaratmak ve Trajik İnsan
04 Temmuz 2016
Varlık Sebebi...
03 Mart 2016
Milletler Arası Hukuk Açısından BM
01 Şubat 2016
Kamu Hukuku-Amme Hukuku Bahsi
07 Ocak 2016
5 Aralık 1999 Şanlı Metris Zaferi
03 Aralık 2015
Başyücelik Devleti "Yeni Dünya Düzeni" Devlet Şekilleri Bahsi Üzerine
05 Kasım 2015
Osmanlı Devleti'nde Ermeniler ve Günümüze Kadar Ermeni Meselesi 1324-2015
08 Ekim 2015
Tüm Zamanların En İyi Boksörü- III
04 Eylül 2015
Hilâl ile Haç’ın Ringe Çıkışı! II
05 Ağustos 2015
Rinklerin Yeni Prensi - I
05 Temmuz 2015
Genel Seçim Değerlendirmesi
29 Mayıs 2015
Selçuklular Devri'nde Ermeniler (1028-1246) ve Peygamberimizin Ermenilere Verdiği Amannâme
30 Nisan 2015
Ermenilerin Tarihî Kökeni ve Osmanlı Devleti Dönemine Kadar Ermeniler
02 Nisan 2015
Ermeni Meselesi ve Tarih Şuuru -Giriş-
09 Mart 2015
Korku Histerisi ve İslâm’ın İkinci Hâkimiyet Devresi
03 Aralık 2014
“Başyücelik Devleti“ ve Engelciler
16 Ekim 2014
Kültür Davamız Eserindeki "Tatbik Fikri ve Muhatap Anlayış" Bahsi Üzerine...
25 Eylül 2014
İman ve İspat, Bilgi’nin Doğuşu Üzerine...
28 Ağustos 2014
"Kültür Davamız" Eserindeki "Allah-Âlem-İnsan" Bahsi Üzerine
01 Ağustos 2014
"Zaman ve Şuur" Bahsi Üzerine
04 Temmuz 2014
"Kültür Davamız" Eserindeki "İki Yol ve Süzme" Üzerine
09 Mayıs 2014
Sakat Muhakeme - Karşı Yanlış- Üzerine
30 Nisan 2014
Kültür ve İdeoloji Üzerine…
29 Ocak 2014
“Aydın” Çağından mı Gazetedeki Köşesinden mi Sorumlu?
11 Aralık 2013
Eğitim Sistemimiz, Dershaneler ve Ak Parti
25 Kasım 2013
Kültürel Uyuşturma Operasyonu
01 Ekim 2013
Sanal Dünya, Gerçek Dünya ve Kitaplar
01 Eylül 2013
Günümüz İslamcılığının "İslam Anlayışı" Karşısındaki Çıkmazları Üzerine
01 Mayıs 2013
Batı Dünyası ve Temel Dayanakları Üzerine -3-
01 Nisan 2013
Batı Dünyası ve Temel Dayanakları Üzerine -2-
01 Mart 2013
Batı Dünyası ve Temel Dayanakları Üzerine -1-
01 Şubat 2013
Danton ve Robespiyer
01 Aralık 2012
Sert Rüzgarlar…
01 Aralık 2012
Entrikanın Mücessem Hâli: Joseph Fouche -3-
01 Kasım 2012
Entrikanın Mücessem Hâli: Joseph Fouche -2-
01 Ekim 2012
Joseph Fouché Üzerine… -1-
01 Eylül 2012
“Kadına Şiddet” Mevzuuna Dair
01 Ağustos 2012
“Berzah -Bütün Dalların Birleştiği Kök’e-” Eseri Etrafında
01 Temmuz 2012
Sıradan Bir Gün
01 Haziran 2012
Tümevarım ve Zaafiyeti Üzerine
01 Mayıs 2012
Mitolojiden Sinemaya
01 Nisan 2012
Van Gogh Sergisi Vesilesiyle Resim
01 Şubat 2012
Mitoloji ve Sinema üzerine (2)
01 Ocak 2012
Mitoloji ve Sinema üzerine (1)
01 Eylül 2011
Gerilim ve Korkunun Ustası Hıtchcock
01 Ağustos 2011
(Eymi Vaynhauz) ve Koyun Atlatma
01 Ekim 2010
Bir Filmin İyi Olduğu Nasıl Anlaşılır?
01 Eylül 2010
‘Seni Kim Kumanda Ediyor?’
01 Eylül 2010
Bir Romanın Konusu - Vesile Kimdir?
01 Ağustos 2010
Reenkarnasyon-Tenasuh Üzerine
01 Temmuz 2010
Tarkowsky’nin Son Filmi Offret-Kurban
01 Aralık 2009
Bir Tarkowski Klasiği: Stalker (İz Sürücü)
01 Haziran 2009
Andrei Tarkowski’nin Hayatı ve Sanatı Üzerine
06 Nisan 2009
Truman Show Filmi Üzerine
Haber Yazılımı