Yazı Detayı
01 Eylül 2010 - Çarşamba 19:14
 
‘Seni Kim Kumanda Ediyor?’
Fatih Turplu
 
 

“Society-Toplum”... Tamamen simulatif bir dünya. Bu  simülatif dünya, belirli bir mekâna kurulmuş, insanların her istediklerini yapabildikleri, oyuncuların sanal karakter olmadığı ve gerçek karakterler tarafından yönetilen bir dünya.“Kontrol etmek için para ödeyebilir, kontrol edilmek için para alabilirsiniz!”

 

Bu organizasyonun mimarı (Ken Kesıl)ın insanlara teklif ettiği şu:

 

“Başkası sizin yerinize kararlar veriyor; zor seçimler yok, sorumluluk yok! Bunu bir düşünün!”

 

Kontrol, beynin hareket noktasına yerleştirilen bir nano hücre ile başlıyor. Bu hücre çoğalıyor ve etrafındaki hücrelerin yerine kendi kopyasını yerleştiriyor. Kopya hücreler, uzaktan kumanda kolaylığı sağlıyor. Böylece, nano+korteks=Nanex. Nano hücreler, taklid ettiklerinin yerini alıyor ve beynin sahibi kimse o oluyorlar; böyle olunca da (Ken Kesıl)ın kontrol dehâsı!

 

“Ken Kesıl”, daha iyi, daha güvenli bir dünyada hayat sürmeyi vaad ediyor; düşünme zahmeti yok, ıztırab yok; doğrusu, şahsiyet yok, varolmak kaygısı yok ve en mühimi aşk yok. Her şey tavandan tabana vurmuş bir hazzın kumpanyası.

 

Bu işlemden geçen her insan, tıpkı bir mobil cihaz yahud bilgisayar gibi, kendi (ay-pi) adresine sahib oluyor, doğrusu, “onların” bir (ay-pi) adresi oluyor. Oyuncu kadrosundaki bir şahıs, belirlenmiş mekânın dışına çıktığında kontrolden kurtulabiliyor, kontrol devre dışı kalıyor.  

 

(Ken Kesıl)ın bu icâdı günden güne yayılıyor ve insanlar bunalımlarından kurtulmak için “kontrol edilmeyi”, diğerleri de -zenginler- kendilerini bir nevî “ilâh” gibi görmek için ve aynı zamanda çirkin yüzlerini ve bedenlerini gizleyerek seçtikleri bedenlerle dünyada varolmak için “kontrol etmeyi” seçiyor.

 

Hükümetle anlaşan (Ken Kesıl) cezaevinden çıkamayacak idam mahkûmları arasında bir “oyun” düzenliyor ve kazanana “hürriyet” vaad ediyor. Oyunun ismi “Slayers-Avcılar”.

 

“Avcılar”da oyuncular, “toplum”daki gibi, gerçek insanları kontrol ediyor ve kanları canları pahasına mahkûmlar birbirleri ile savaşıyorlar. Otuz çarpışmadan da sağ çıkanlar “hür” olacaktır.

 

Bu “beyin kontrolü”ne karşı çıkan illegal bir grub var filmde: “İnsanlar”

 

“İllegal” diyoruz, çünkü hukuksuzluk, beyin kontrolü, yalancılık, her türlü kandırmaca ve adaletsizliğin “legal” sayıldığı bir dünyada, “İnsanlar”ın illegal sayılması gayet normal bir durum.

 

Bu grub, giderek çoğalan “Toplum” projesinin zamanla bütün dünyayı kapsayacağını ve devam ederse bütün dünyanın (Ken Kesıl)ın köpeği olacağını iddia ediyor ki, haklılar.

 

Onları da “Yıkıcı” diye de adlandırıyorlar. “Yıkıcılar”, 750 bin kişinin aktif şekilde içinde bulunduğu “Toplum”un frekanslarına zaman zaman saldırılarda bulunmaktadır.

 

Filmin kahramanı (Keybıl), beyin kontrolü yolu ile (Ken Kesıl) tarafından cinayet işlettirilmiş ve hapse atılmıştır.

 

Gardiyan: Nişan alan kim? Sen mi, oyuncu mu?

 

(Keybıl): Ben elim. Gözse başkası. Başka bir yerde!

 

Gardiyan: Çok acâib bir iş!

 

(Keybıl): Bazen kontrolü tamamen ele geçiriyor. Seni bir robot gibi hareket ettiriyor. Ama tam anlamı ile işe yaramıyor. Gecikme yüzünden.

 

Gardiyan: Duymuştum; oyuncunun verdiği emirleri avcının uygulaması için aradaki tepki zamanı. “Pink” diyorlar galiba; tepki zamanı!

 

(Keybıl): İsmi ne olursa olsun, o kısacık zaman birimi, ölümle-hayat arasındaki farkı belirliyor.

 

Hastalar, fakirler, çaresiz olanlar, mahkûmlar ve sistem içinde tutunamayan herkes “Toplum”a katılıyor, demiştik. 750 binlik bu nüfus günden güne büyürken bir operasyon yapan “Yıkıcılar”, (Keybıl)ı cezaevinden çıkarıyor ve (Ken Kesıl)a karşı mücadeleyi verebilecek tek kahraman bu hareketin başına geçiyor.

 

(Keybıl) mühim birisi. Bu kontrolün ilk denendiği kişi onun arkadaşı, ikincisi ise (Keybıl). İlk deneği de ikinciye öldürtüyorlar ve onu hapse atıyorlar.

 

(Ken Kesıl) kendi beyninin yüzde 98’ini nano doku ile değiştirmiştir; ama tek farkla ki, onun beyni kontrol etmeye tasarlanmıştır. Onun beyni “iletmeye” yönelik nano doku ile kaplanmıştır kendisi tarafından. Bir şey düşündüğünde, etrafındakiler onu yapmaya mecbur oluyorlar; o hariç herkesin beyni ise, kontrol edilmeye, iletilenleri almaya tasarlanmıştır.

 

(Ken Kesıl) düşünür, diğer herkes yapar; vericilerin menzilinde olmak kaydı ile.

 

(Ken Kesıl): “Nano hücreler gerçekten çok küçüktürler. Bu toz parçacıklarından bin kez daha küçük. İçine çekersin ve hemen hücrelerinin yerini almaya başlarlar. Virüs gibi yayılıp çoğalırlar. Altı ay içinde yüz milyon insanı dönüştürebilirim. Kanal işçileri, devlet başkanları, hiçbiri kurtulamaz. Ben ne istersem satın alacklar, kimi istersem ona oy verecekler ve ben neyi istersem, neyi uygun görürsem onu yapacak tam yüz milyon kişi.”

 

Filmin sonunda (Keybıl), (Ken Kesıl)ı öldürür ve bu dehşet kontrole bir son verir. Hapishaneden çıkan kurtarıcı, tüm insanları bir yalana teslim eden adamı ve adamlarını yok eder, insanları ve insanlığı kurtarır.

 

Yabancı bir film olması hasebi ile bazı uygunsuz ve absürd sahnelerin de bulunduğu Oyuncu isimli bu film, belki “çok iyi” sıfatını taşımayan; fakat verdiği mesaj ve senaryosu ile dikkat çekici bize göre.

 

Zihnimizin alt yapısının belli usûl, teknik ve araçlar kulanılarak çepeçevre kuşatıldığı ve “ben yaptım” dediğimiz bir çok hareketin -zihnî işgaller neticesinde- bu bakımdan bizim “hür” hareketlerimiz olmadığı günümüz dünyasına bir atıf Oyuncu filmi.

 

“Seni Kim Kumanda Ediyor?” 

 

Aylık Dergisi 72. Sayı - Eylül 2010

 
Etiketler: ‘Seni, Kim, Kumanda, Ediyor?’,
Yorumlar
Yazarın Diğer Yazıları
01 Mart 2018
Fırtınaların Prensi
24 Ekim 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -VIII-
03 Ekim 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -VII-
31 Temmuz 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -VI-
03 Haziran 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -V-
09 Mart 2017
Gülmek Nedir? Kime Gülüyoruz? -IV-
03 Şubat 2017
Gülmek Nedir, Kime Gülüyoruz? -III-
04 Ocak 2017
Gülmek Nedir, Kime Gülüyoruz? -II-
30 Kasım 2016
Gülmek Nedir, Kime Gülüyoruz?
30 Temmuz 2016
Darbe Öyle Olmaz Böyle Olur!
30 Temmuz 2016
Bir Adam Yaratmak ve Trajik İnsan
04 Temmuz 2016
Varlık Sebebi...
03 Mart 2016
Milletler Arası Hukuk Açısından BM
01 Şubat 2016
Kamu Hukuku-Amme Hukuku Bahsi
07 Ocak 2016
5 Aralık 1999 Şanlı Metris Zaferi
03 Aralık 2015
Başyücelik Devleti "Yeni Dünya Düzeni" Devlet Şekilleri Bahsi Üzerine
05 Kasım 2015
Osmanlı Devleti'nde Ermeniler ve Günümüze Kadar Ermeni Meselesi 1324-2015
08 Ekim 2015
Tüm Zamanların En İyi Boksörü- III
04 Eylül 2015
Hilâl ile Haç’ın Ringe Çıkışı! II
05 Ağustos 2015
Rinklerin Yeni Prensi - I
05 Temmuz 2015
Genel Seçim Değerlendirmesi
29 Mayıs 2015
Selçuklular Devri'nde Ermeniler (1028-1246) ve Peygamberimizin Ermenilere Verdiği Amannâme
30 Nisan 2015
Ermenilerin Tarihî Kökeni ve Osmanlı Devleti Dönemine Kadar Ermeniler
02 Nisan 2015
Ermeni Meselesi ve Tarih Şuuru -Giriş-
09 Mart 2015
Korku Histerisi ve İslâm’ın İkinci Hâkimiyet Devresi
03 Aralık 2014
“Başyücelik Devleti“ ve Engelciler
16 Ekim 2014
Kültür Davamız Eserindeki "Tatbik Fikri ve Muhatap Anlayış" Bahsi Üzerine...
25 Eylül 2014
İman ve İspat, Bilgi’nin Doğuşu Üzerine...
28 Ağustos 2014
"Kültür Davamız" Eserindeki "Allah-Âlem-İnsan" Bahsi Üzerine
01 Ağustos 2014
"Zaman ve Şuur" Bahsi Üzerine
04 Temmuz 2014
"Kültür Davamız" Eserindeki "İki Yol ve Süzme" Üzerine
09 Mayıs 2014
Sakat Muhakeme - Karşı Yanlış- Üzerine
30 Nisan 2014
Kültür ve İdeoloji Üzerine…
29 Ocak 2014
“Aydın” Çağından mı Gazetedeki Köşesinden mi Sorumlu?
11 Aralık 2013
Eğitim Sistemimiz, Dershaneler ve Ak Parti
25 Kasım 2013
Kültürel Uyuşturma Operasyonu
01 Ekim 2013
Sanal Dünya, Gerçek Dünya ve Kitaplar
01 Eylül 2013
Günümüz İslamcılığının "İslam Anlayışı" Karşısındaki Çıkmazları Üzerine
01 Ağustos 2013
Dostoyevski’nin Cinler Romanı Üzerine Birkaç Not
01 Mayıs 2013
Batı Dünyası ve Temel Dayanakları Üzerine -3-
01 Nisan 2013
Batı Dünyası ve Temel Dayanakları Üzerine -2-
01 Mart 2013
Batı Dünyası ve Temel Dayanakları Üzerine -1-
01 Şubat 2013
Danton ve Robespiyer
01 Aralık 2012
Sert Rüzgarlar…
01 Aralık 2012
Entrikanın Mücessem Hâli: Joseph Fouche -3-
01 Kasım 2012
Entrikanın Mücessem Hâli: Joseph Fouche -2-
01 Ekim 2012
Joseph Fouché Üzerine… -1-
01 Eylül 2012
“Kadına Şiddet” Mevzuuna Dair
01 Ağustos 2012
“Berzah -Bütün Dalların Birleştiği Kök’e-” Eseri Etrafında
01 Temmuz 2012
Sıradan Bir Gün
01 Haziran 2012
Tümevarım ve Zaafiyeti Üzerine
01 Mayıs 2012
Mitolojiden Sinemaya
01 Nisan 2012
Van Gogh Sergisi Vesilesiyle Resim
01 Şubat 2012
Mitoloji ve Sinema üzerine (2)
01 Ocak 2012
Mitoloji ve Sinema üzerine (1)
01 Eylül 2011
Gerilim ve Korkunun Ustası Hıtchcock
01 Ağustos 2011
(Eymi Vaynhauz) ve Koyun Atlatma
01 Ekim 2010
Bir Filmin İyi Olduğu Nasıl Anlaşılır?
01 Eylül 2010
Bir Romanın Konusu - Vesile Kimdir?
01 Ağustos 2010
Reenkarnasyon-Tenasuh Üzerine
01 Temmuz 2010
Tarkowsky’nin Son Filmi Offret-Kurban
01 Aralık 2009
Bir Tarkowski Klasiği: Stalker (İz Sürücü)
01 Haziran 2009
Andrei Tarkowski’nin Hayatı ve Sanatı Üzerine
06 Nisan 2009
Truman Show Filmi Üzerine
Haber Yazılımı